20.5.07

Štýlové barbecue, Hayek a ja

Nikdy som nechápal ten vášnivý obdiv k filozofom a sociálno-vedným teoretikom, ktorý v sebe nosia moji erudovaní spolužiaci, klasicky liberálne zmýšľajúci bloggeri, či high society z prostredia Občiansko-demokratickej mládeže. V podnetných diskusiách na akademických chodbách, či pri raňajkách na republikových radách a táboroch slovensko-maďarského priateľstva, som sa vždy priblblo usmieval a kýval svojou malou politologickou hlavičkou, akože chápem, čo chcel Hayek povedať tým spontánnym poriadkom, taktiež v skryte duše obdivujem Miltona Friedmana a kade chodím, tade myslím na Nozicka. Najhoršie bolo, že to pozérstvo väčšinou niekto poznal, a ako napríklad v prípade ex-predsedu bratislavskej bunky mladých pravičiarov, mi dal aj najavo, že vie, že som v skutočnosti obyčajný dedinský buran, ktorý pri raňajkách nerieši liberalizmus, ale v prvom rade včerajšiu kocovinu.

Moja príprava na štátnice pokračuje v podobnom duchu. Prvých dvadsaťpäť otázok je samozrejme z politickej filozofie a každý, aspoň čiastkový úspech, každé porozumenie rozdielu medzi Rawlsom a Dworkinom, je pre mňa dôvod oslavovať.

Verejne teda priznávam: som na dedine, som buran a Hayeka nemilujem.

...

Ďaleko od civilizácie neriešim v zásade nič. Virtuálne sa ku mne dostávajú nejaké čriepky o tom, ako český národ počas piatkovej prehliadky ohňostrojov a včerajšej múzejnej noci zrovnal korporátny kurník so zemou, vytrvalo odmietam pozvania do senických barov na oslavu mojich narodenín, dokonca nesledujem ani správy.

Včerajšie rodinné barbecue sme navyše pojali naozaj štýlovo: nielenže nám sused s mojim otcom na dvor dotiahol kamenný kryt z hrobu (!), ktorí naši plánujú využiť na nejaký kus záhradného nábytku (!!!), ale vzhľadom k absencii elektrického osvetlenia, a nedostatku sviečok, sme si svietili kahancami z cintorínov.

...

Ivan Kamenec v diskusii o Tisovi v supiš relácke na Dvojke: Môže sa vrah, ktorý zabil päť ľudí, ospravedlniť tým, že ich mohol zabiť desať?

9 comments:

karolina said...

vela zdravia a triezveho zmyslania, vzhladom na to, z coho o chvilu statnicujes ho budes potrebovat pozehnane!

Anonymous said...

no, chapes, my muzi to nemozeme - narozdiel od vas, zien - zobrat skratkou. cez doktorandov :)

lemuel said...

"mi dal aj najavo, že vie, že som v skutočnosti obyčajný dedinský buran, ktorý pri raňajkách nerieši liberalizmus, ale v prvom rade včerajšiu kocovinu."
.
nuz ale ved to je predsa aj liberalny ideal, aby najvacsim problemom slobodneho cloveka za rana bolo nanajvys tak riesenie kocoviny
inu a zase vacsina liberalov nie je natolko malichernych, mne osobne napr. je jedno ci hayeka milujes alebo nie, to je tvoja osobna vec, staci mi, ze akceptujes ze mal pravdu ;)

a ze si nasiel rozdiel medzi dworkinom a rawlsom, tak to ti uprimne zavidim.

Anonymous said...

lemuel: no sak to bol taky moj interny vtip, ze aj rawlsovi aj dworkinovi sice islo v zasade o to iste, ale kazdy z nich k tomu musel dopracovat vlastnym sebatryznenim a kazdy z nich o tom musel napisat vlastne dielo, ktore vstupi do dejin :)

a hayek? moment.. intelektualna poza.. vazny vyraz v tvari.. este utiahnem kravatu: "jasne ze akceptujem".

zvladol som to :))

FanaticGay said...

Myslis ze si buran? Pcha. Ani len netusim o com si pisal. Teda az do momentu kym si nespomenul barbecue, tam som sa na chvilu chitil. ;)

Anonymous said...

ale tak totok! ja nechcem byt puntickar ci fanaticky obranca gramatiky, ale chitil? ts ts ts

na druhu stranu, hayek by mal asi v pazi, ci niekto robi ypsilony a ci nie, ze

S. said...

ok. mam az dve otazky: kto je dworkin? a kto ten druhy? (hayeka poznam- uf, tak predsa este nie som na tom tak zle) :)

Anonymous said...

ok, v sutazi slovensko hlada najpopularnejsieho liberalneho teoretika rawls a dworkin prepadli.

na lemuelovu radost, hayek ma nasliapnute na vitazstvo :)

...

taky intelektualny bloG mam, az ma to sameho desi :D

S. said...

ale zas poznam nejaku andreu dworkin... :) to uz je ale trocha iny sport