15.3.08

Prznitel se usmívá navzdory své podprůměrnosti

Fakt, že v rámci vzájomnej jazykovej pomoci Erazmus študentov učím češtinu, predpokladám, zrazí zo stoličky najmä českých čitateľov tohto obskúrneho plátku. Prznitel. Ktorý navyše v Brne zásadne odmietal v tomto plebejskom jazyku konverzovať a svojich kolegov v práci priúčal slovenskému výrazivu. Nie je to ale žiadna sranda; v podstate by som mal problém učiť i slovenčinu. Kde začať, čo je dôležité, ako vysvetliť dôverčivému začiatočníku, že čeština často nemá striktné pravidlá a rada mení celé časti, čo časti, celé kmene slov ako sa jej zachce. Odporúčil som kolegovi kúpiť nejakú mluvnicu, aby naše posedenia nadobudli nejaký rád. Dopil som kávu a šieľ sledovať, čo sa bude diať v Nitre.

Inak mi tento týždeň celkom fajne ubehol, pri mojom voľnom dennom režime často ani neviem ako, vstanem, a hľa, už sa stmieva. Napriek tomu som si svedomito plnil svoje školské úlohy, na poľštinu vždy prišiel s vypracovanou pracą domową, i ostatných prednášok som sa neváhal zúčastniť, i keď neviem, načo. Opomeniem pikošku, že som sa práve dozvedel, že jeden predmet bude ukončený štýlom: 4 kredity už len za to, že ste sa zúčastnili (!) a kto chce (!) môže ísť za ďalšie 4 aj na skúšku. Poďme rovno na kritiku obsahu Erazmus štúdia. Na Etnopolitických otázkach stredoeurópskeho regiónu (ako vznešene to znie) sme napríklad, logicky, minule spomínali i Slovensko. Teda nie my, kolega vyučujúci. Žiaľ, nedalo mu to, a šiel i do histórie. Pominiem vcelku odvážne tvrdenie, že tromi najvýznamnejšími emancipátormi slovenského národa v 19. storočí boli Štúr, Kollár a Šafárik, i keď v prípade posledných dvoch menovaných, slovenský národ veľmi neuznávajúcich, to bol trošku divoký výstrel. Ale nechcel by som vidieť chudáka starého nacionalistu Vajanského, ako sa obracia v hrobe, keď bol označený za jedného z najvýznamnejších prívržencov konceptu čechoslovakizmu po 1. sv. vojne. Najmä preto nie, že sa tam v tom hrobe točí už od roku 1916.

Ale sľúbil som si, že k tomuto mestu budem milosrdný, ani na počasie že nebudem nadávať, tak som sa nakoniec do debaty neprihlásil. V globále vzaté, padli štyri slovenské mená, to zase nie je zlé skóre. Maďarov spomenul dvoch.

...

Niekoľkí Francúzi sa včera o jednej v noci zamyslene pýtali chlpatej rohožky na stene malého baru na Nowom świate, kto teda volil toho nacionalistu Sarka, keď oni ešte nikoho takého nestretli. Poľskí inštalatéri, mal som na jazyku.

No comments: