4.6.08

Sčítané, podčiarknuté: Erazmus účet

Opakujem ťa. Toľko fajných komentov Kaja mala, že nezaváham ani ja, aby som na základe úspešnej formy nevystaval rovnako úspešný príbeh; najmä preto, že v ostatnom čase tuna skapal pes. OK, v piatok pravdepodobne definitívne balím kufre, čiže máme najvyšší čas. Vyhŕňajme a zhrňme aj my.

Prečo, pre Boha, Východná Európa, a prečo, pre Boha, Varšava?
Pretože ak nastúpite v Břeclavi do EC z Viedne, môžete cestou vidieť tú najprísnejšiu ničotu: keď som kedysi vo februári prvý raz prekonal tieto poľské stepy plné bielych briez a sivých obzorov, myslel som, že som v inom svete. Pretože jedine tak môžete cestou vidieť divoké svine takmer v centre Katovíc. Pretože Poľsko je jedna z najúžasnejších krajín, ktoré som v živote videl. Pretože tu nad prezidentským palácom vlaje vlajka NATO a nikto sa za to nehanbí. Pretože tu v mliečnom bare môžete dostať rozmixovanú červenú repu, z ktorej sa vám obráti kufor do dvadsiatich sekúnd. Pretože Poliaci sú jeden z najúžasnejších národov, s ktorými som mal v živote tú česť. Pretože tu stretnete najviac žobrákov vo svojom živote. Pretože ak nemáte cash, kúpite si namiesto normálneho piva Okocim mocny so 7% alkoholu. Pretože keď som sa na Erazma hlásil, bola voľná už len Varšava. Preto.

Jedinečná študijná príležitosť, samostatnosť, nové kultúry, bla bla bla...
Najväčší mýtus vytvorený okolo Erasma. Erasmus študenti nie sú študenti (via predloha). Citoval som už kedysi môjho spolúbyvajúceho Thomasa, ktorý sa o Varšavskom Erazme vyjadril ako príležitosti pre všetok európsky shit urobiť si polročné až ročné prázdniny. Ó, lepšie by som to nepovedal. Priatelia, stretnúť v živote toľko idiotov je skutočne výkon: pritom, aby sme si rozumeli, to, že pijú a robia bordel, som ako-tak ochotný prekúsnuť, ostatne, mám za sebou tiež všeličo. Ale človek, ktorý o piatkovej impreze rozpráva ešte do nasledujúcej stredy, je kokot. Ako, sorry chlapci, ale rozraziť pupkom dvere na kurz polštiny so slovami Who is shaking? a Who has the whiskey? o vás celkom presvedčivo hovorí, že tými kokoti ste. Ale všetko dobré ako.

Takže žiadne, vôbec žiadne nové kultúry?
Ale áno, isteže. Predovšetkým však úctu k histórii a kultúre poľskej. Som ešte ako tak ochotný porozumieť ľuďom, ktorí sa napáskovali do Poľska bez toho, aby sa snažili uvedomiť, v ktorej krajine sú; ostatne, verím, že naučiť sa čo i len základy poľštiny je pre ne-Slovana viac ako ťažké. Ak si ale z poľštiny pre tento váš deficit robíte srandu na kurze, na ktorý ste sa dobrovoľne prihlásili, ste kokot. Osobne som sa polanofilom stával postupne a zasvätení vedia, že môj vzťah k Varšave bol zo začiatku viac ako zložitý. Čím viac však o Poľsku viem, tým viac si ho vážim. A to si myslím, že som len na začiatku.

(fuj, jaký sentimentálny začínaš byť, sa uvedom)

Posledná vec, čo ti teda ten Erasmus vlastne dal, výkaz zo študijného pobytu do Bruselu poprosím:

  • Nuž, o pár rokov sa napriek všetkému asi v Poľsku nevidím. Chýba mi Brno, oveľa viac, ako by som bol pôvodne očakával. Ak som však ešte pred niekoľkými týždňami o niečom takom ani len neuvažoval, dnes by som si razantné nie povedať nedovolil.
  • Tri Áčka a cca 25 kreditov, ak som, pravda, úspešne zdolal i skúšku z polskiego. O tom, v rámci akej frašky som sa majiteľom oných 25 kreditov stal, sa ani nemienim rozpisovať. Radšej nie.
  • Niekoľko ľudí, ktorých by som v živote ešte aspoň raz uvidel. Verím, že pod počtom niekoľko si každý z vás uvedomuje maximálne piatich.
  • Riadok v CV (misia splnená).
  • Poľštinu. Ak Boh dá, tak dokonca v miere zložiť egzamin z poziomu B1.
  • Angličtinu. Ktorú som zlepšil z úrovne úbohá na úroveň mám z nej komplexy.
Ale najmä trochu iný pohľad na život. Najmä na ten svoj. V každom prípade, aspoň krátky čas v Poľsku odporúčam. Sám by som sa možno ešte chcel aspoň na čas vrátiť. Nie na Erazme, za iných okolností, s tým, čo viem dnes a úplne od začiatku: vlastne, toto som ochotný pojať i ako motto celého výletu. Ak ešte raz, tak za iných okolností, s tým, čo viem dnes. A úplne od začiatku.

Dušk.o. a Varšava:

Príchod
Prvé impresie
Zmenené návyky
Kauza Hrnček
Po prvom mesiaci
Zážitky z BUWu
ZOO

2 comments:

karolina said...

polanofilo/polonofil/polofil? tak ako? zda sa, ze kazdy z trojice ty/ja/zuzana fialova ma iny vyraz na to.
.
inak, pekne, mame takmer totozne vysledky z erasmu, rozdiel je len v krajine.
.
a ja co som na brno len prskala, tak som po navrate zistila, ze to mesto zboznujem, a ze mi chyba tak, ze sa sama cudujem.
.
"Niekoľko ľudí, ktorých by som v živote ešte aspoň raz uvidel." nezartuj! pevne verim, ze je ten ony sentiment poslednych dni.
.
inak, brutalne rychlo to preslo, ja mam pocit, ze si tam bol par tyzdnov, nie mesiacov.
.
este k filiam, ja neviem, ci je to nahodou, ale kazdy, kto bol a) v anglicku, b) v nowom targu, c) na futbale na poliakov nadava. ja nechcem na nejake stereotypy tak bezmedzne verit, ale co poliak, to clovek, ktory mne -naopak - sadol. mozno svojsky, ale vzdy som mala pocit, ze takto sa sprava clovek, co so mnou mohol vyrastat. z cechov ten pocit nemam.

dušk.o. said...

priznam sa, ze "polanofil" mam od Eleny. ale podla googlu mas pravud ty, polonofil. ale tak, co nam zalezi na detailoch.
.
inak, to ze by som ich rad uvidel nijak neznamena, ze ich uvidim, alebo ze k tomu ucelu vyviniem nejaku snahu. v istom pripade by som vsak bol ochotny sa o nieco take pokusit, najma v suvislosti s tym, aby som ja mohol este do Varsavy niekedy, rozumies.
.
inak, preslo to brutalne, najhorsie je, ze najlepsie z celeho pobytu bol asi ostatnym mesiac, cca od Gdansku, asi to bude aj tym pocasim, o to viac sa mi nechce.
.
och. nic, ide sa bojovat s byrokraciou, aby sa mohlo skutocne zajtra wyjechac.